23948sdkhjf

Smileyordningen mister sit eliteansigt

Fødevarestyrelsens smileyordning siger i disse dage farvel til teenageårene og kan fejre 20 år i forbrugeroplysningens og fødevaresikkerhedens tjeneste. Nu får det ikoniske smileyansigt et ansigtsløft, som skal gøre ordningen mere overskuelig.

Det konstaterer styrelsen i en pressemeddelelse om ordningen, der siden 2001 har guidet forbrugerne om alt fra hygiejne og sporbarhed til opvarmning og nedkøling i caféer, butikker og restauranter.

På 20 år er det blevet til mere end en million kontrolbesøg i detailhandlen.

- Smileyordningen har været en succes både hos kunder og virksomheder. I dag kender hele ni ud af ti forbrugere smileyordningen fra gadebilledet, og mere end 80 procent af alle kontrolbesøg ender med en glad smiley mod kun omkring 70 procent ved ordningens begyndelse i 2001.

- Det viser for mig, at smileyordningen både har styrket forbrugeroplysningen og hævet fødevaresikkerheden i branchen, siger kontorchef i Fødevarestyrelsen Vibeke Højbjerg.

Undersøgelser, som Fødevarestyrelsen står bag, har imidlertid vist, at mange forbrugere finder det vanskeligt at afkode smileyordningens fem forskellige ansigter. Derfor forsvinder elitesmileyen fra årsskiftet, og der vil i fremtiden kun være tre smileytyper:

En glad smiley der betyder, at Fødevarestyrelsen ikke stødte på problemer. En lige mund betyder, at en eller flere regler var overtrådt. Og en sur mund betyder, at Fødevarestyrelsen fandt alvorlige eller gentagne ulovligheder ved den seneste kontrol.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125